Slik finner du og analyserer en vekstaksje

aksjeanalyse Jul 05, 2023

Denne artikkelen inneholder reklamelenker for TIKR-terminalen.

 
Det å finne en vekstaksje går ikke bare ut på å finne en som øker mye i aksjekurs. Har du hørt om en aksje som viste seg å være et luftslott? Når vi som aksjonær i et selskap ser etter vekst, er vi ikke interessert i å se at de underliggende nøkkeltallene vokser? Når vi som aksjonærer ønsker å eie et vekstselskap, ønsker vi ikke å være i en tryggere og sterkere posisjon om ti år frem i tid? Det er ikke så mye poeng i å eie et selskap over tid som har en fantastisk vekst i aksjekursen mange år, for så å se at kursen til slutt faller som en stein, fordi utsiktene for selskapet plutselig snur. Vi vil heller ha fordel av å finne en vekstaksje med substans.

Når forretningen til en bedrift vokser, inntjeningen øker, og det går bra med selskapet, vil aksjekursen følge etter. Om et selskap er mye sterkere, tjener mer, og er mer lønnsomt ti år fra i dag, da har du funnet en vekstaksje.

Det er altså mye mer bak en vekstaksje enn å bare se på aksjekursen, eller å spå hvordan aksjekursen vil utvikle seg. 

 

Kvalitative egenskaper som legger grunnlag for vekst i et selskap

Før vi ser på nøkkeltallene som viser historisk vekst, kan vi se for oss noen egenskaper som gjør at et selskap kan være rigget for vekst ellers.

Det kanskje viktigste og sikreste tegnet på vekst er noe vi snakker mye om i denne bloggen: en varig konkurransefordel. Om et selskap er beskyttet mot konkurranse, ligger forholdene godt til rette for å vokse videre. Konkurrentene vil ha vanskeligheter for å stoppe veksten da, og selskapet ditt har større evne til å ta flere markedsandeler, altså vokse.

Et tegn på at et selskap har hatt en varig konkurransefordel kan være at egenkapitalavkastningen har holdt seg høy over lang tid. Det kommer vi tilbake til når vi ser på nøkkeltallene under.

Et annet tegn på konkurransefordeler er om selskapet har en evne til å øke prisene uten at de mister kunder. Det kalles å ha en prisingskraft i markedet, eller Pricing Power. Selskapet kan også øke prisene sine mer enn inflasjonen. Et eksempel på prisingskraft er det vi ser i The Coca Cola Company. Selskapet selger ca 2 milliarder drikkeenheter daglig. Om de skulle øke prisen per solgte enhet med 10 cent, ville de økt fortjenesten med ca 7 milliarder dollar årlig. Det er omtrent hva selskapet tjener etter skatt årlig allerede. Tror du de kan øke prisen med 10 cent? Jeg tror det. Og de har en har en mye bedre evne til det enn RC Cola for eksempel.

Det finner mange flere tegn til å ha en varig konkurransefordel, som fortjener sin egen artikkel.

Vi har altså argumentert med at det å ha en varig konkurransefordel er en sterk indikasjon på at selskapet vil kunne vokse enklere, og at vi altså snakker om en vekstaksje.

Om du som investor skulle ønske å kjøpe aksjene i et potensielt vekstselskap, er det dog viktig at du ikke betaler for mye for andelene. Et vekstselskap som vil vokse med de underliggende faktorene de neste fem til ti årene, betyr ikke at det vil ha en aksje som øker forholdsvis like mye i pris. Grunnen er at prisen du betaler i dag kan være alt for høy. Og siden markedet kan svinge mye, og et selskap eller bransje kan ha et positivt eller negativt sentiment, kan aksjekursen leve sitt eget liv i forhold til den underliggende veksten i selskapet. For eksempel kan prisingen basert på P/E være veldig høy når du kjøpte den, mens den kan være lav når du eier den etter fem år. Den underliggende veksten vil så klart gjøre situasjonen bedre, men poenget er at prisen du går inn med i aksjen har en god del å si. Altså, ikke overbetal for aksjen, selv om du tror selskapet vil vokse.

Så hva kan vi se etter for å se en underliggende vekst, om vi ser bort fra aksjekursen?

 

Slik finner man den underliggende veksten i selskapet, kvantitativ analyse

Vi kan se vekst i flere områder og nøkkeltall i et selskap, som for eksempel:

  • Kundetilvekst 
  • Omsetningsvekst
  • Vekst i driftsresultat og resultat etter skatt
  • Vekst i lønnsomhet 
  • Vekst i anleggsmidler 
  • Egenkapitalvekst
  • Utbyttevekst 

En indikasjon på at et selskap vil fortsette å vokse, er at ledelsen har gjort en god jobb så langt, og levert de gode tallene frem til nå. Personlig foretrekker jeg å se på utviklingen over lang tid, gjerne historikken over ti år. 

Fortiden forteller ikke nødvendigvis hvordan det kommer til å gå med utviklingen til selskapet, men jeg liker å se en god historikk, en track record.

Et problem er at det kan ta lang tid å finne historikken raskt, og få en god oversikt. Jeg bruker et verktøy jeg er veldig fornøyd med, kalt TIKR-terminalen. TIKR er sponsor av denne nettsida, og videre i artikkelen reklamerer jeg for TIKR. Jeg er glad for å kunne ha de som sponsor, for jeg er fornøyd kunde av de selv, både med funksjonalitet og prisen de tilbyr. Om du vil se tallene bak et selskap raskt, få grafiske gode fremstillinger, vurder å bli kunde av TIKR du også. Bruker du en affiliatelink i denne artikkelen, og viser meg kvitteringen for kjøpet ditt av et årlig abonnement, vil jeg gi deg gratis tilgang til innsiden av nettsiden her. På innsiden deler jeg aksjeanalyser, investeringsjournal og mer utdanning for å bli en bedre investor. Selskapene jeg skriver om har hjulpet meg, eller har egenskapene jeg ser etter, for å oppnå ca 20% årlig avkastning over 7 år. Og jeg deler hvilke priser jeg personlig er villig til å kjøpe aksjene for.

 

Eksempel på aksjeanalyse av et vekstselskap

Et av favorittselskapene jeg eier mye i er Costco Wholesale Corporation. Det er et selskap som eier varehus verden rundt, der de selger gode merkevarer og produkter til nærmest kostpris. De tar kun ca 14% påslag på varene, i motsetning til flerdobling av påslag som mange norske butikker og dagligvarer tar. For å kunne handle hos Costco, må du betale for et årlig medlemskap, ca $50.

 

Kundetilvekst

For å finne tallene om kundetilveksten, må man se i årsrapporten til selskapet. Du finner rask tilgang til rapportene til selskapet ved å få til Filings i TIKR-terminalen. Du finner også rapportene gratis på hjemmesiden til Costco.

Hos Costco kan vi måle antall betalende kunder i form av antall kortholdere, altså medlemmer. I skrivende stund har Costco ca 120 millioner kortholdere på verdensbasis. I år 2020 nådde de ca 105 millioner, mens om vi ser ti år tilbake i tid, hadde de 67 millioner kortholdere. Vi har altså ca en dobling av kunder i Costco over en tiårsperiode.

 

Omsetningsvekst

For Costco er omsetningsvekst en bra ting, men kanskje ikke direkte slik for andre selskap. Siden varehusene går omtrent i null i driften, sett bort fra inntektene fra medlemskapet, betyr omsetningen i hovedsak at det handles flere varer. Vareslaget utgjør det aller meste av totalsalget inkludert medlemskapskontigenten. Varehusene har flere kunder og hver kunde handler for mer penger. Slik jeg ser det, øker veksten konkurransefordelen til Costco. Grunnen er at jo flere varer de selger, desto bedre vilkår får de for innkjøp. Bedre vilkår og besparelse lar de gå kunden til gode.

 

Vekst i driftsresultat og resultat etter skatt 

Fra rapportene kan du finne som følger:

2012:

og fra 2022:

Driftsresultatet har altså hatt en fantastisk vekst fra ca 1,7 mrd til 7,8 mrd dollar over ti år. Det er nesten en femdobling!

Resultatet til aksjonærene etter renter og skatt ser du også, som har forholdsvis like god vekst.

Du kan lese av det selskapet tjener til aksjonærene både i form av absolutte tall til selskapet, og som inntjening per aksje.


Vekst i lønnsomhet  

For Costco har vi en positiv forsterkende effekt som gjør at selskapet øker lønnsomheten over tid. Charlie Munger, som så dette relativt tidlig, fikk en ekstra god avkastning da lønnsomheten var grei, mens han holdt aksjene frem til i dag, når egenkapitalavkastningen er på over 30%.

TIKR-terminalen (bruk affiliate linken her og få gratis tilgang til innsiden av nettsiden her om du blir kunde) kan vi se at vi har hatt en god vekst i kapitalavkastningen.

Nøkkeltallene finner du under Financials, og gå deretter til Ratios.

 

Vekst i anleggsmidler 

For ti år siden opererte Costco ca 600 varehus. I dag har de omtrent 840, altså en vekst på ca 40% i antall varehus. I tillegg kommer vekst i salg per varehus, som blir gjenspeilet i den totale omsetningsveksten.

Vi har også vekst i kapitalen som varehusene består av. Varehusene, som er forretningens hoved business assets, utgjorde ca $13 milliarder netto i 2012. Kapitalen ser du i balanseregnskapet, og under ser du hva de hadde netto etter avskrivninger. 

Balansen for 2012 og 2013 ser du her:

Mens balanse for 2022 ser du her:

Vi ser altså en økning fra $13 mrd til $25 mrd over et tiår, ca en dobling. Årlig vekst utgjør ca 7% over perioden for balanseført eiendom eller varehus altså.

 

Vekst i egenkapital

Veksten i egenkapital henger en god del sammen med veksten i varehus. Det er fordi det aller meste sv opptjent egenkapital går med til å finansiere nye varehus. En kan også lese av i TIKR-terminalen at de har klart seg med relativt lite gjeld.

I balansen kan vi lese av som følger for 2012 og 2013:

og for 2022 finner vi følgende egenkapital: 

Vi har altså hatt en vekst i egenkapitalen til selskapet fra 11 til ca 21 mrd dollar, som er i tråd med hva vi så i veksten av antall varehus.

 

Utbyttevekst

TIKR-terminalen kan vi raskt hente ut årlig historisk utvikling i aksjeutbytte årlig siste femten år, om du har betalt tilgang.


Oppsummering

Det er altså både kvalitative faktorer og kvantitative faktorer som spiller inn når vi ser på om vi har med et vekstselskap å gjøre. Om du har funnet et selskap som har faktorene beskrevet over, og ikke minst en varig konkurransefordel, og du kan lese av historiske gode veksttall i TIKR, kan du også ha funnet en potensiell vekstaksje.

Som jeg beskrev innledningsvis er ikke vekstaksjer bare selskap som har forventninger om skyhøy vekst i fremtiden. Du kan også ha gode vekstaksjer bak selskap som tjener gode penger i dag.

Men om du som aksjonær og investor i selskapet skal få vekst i aksjekursen din, pluss mottatt fremtidig utbytte, gjelder det å kun kjøpe potensielle vekstaksjer når de er billige nok. En pris som er fornuftig i forhold til hvordan konkurranseposisjonen til selskapet vil være om ti år frem i tid. Og selvsagt hvor mye det har i potensiell inntjeningskraft i fremtiden. 


Håper du likte innlegget, og eksempelet fra favorittselskapene mitt, Costco. Husk å benytte deg av bonusen der jeg gir deg gratis tilgang til innsiden av nettsiden og alle artiklene der, om du skulle bli kunde av aksjeterminalen som jeg bruker for å få rask og god info om aksjer. Send meg kopi av kvittering av at du har kjøpt et årsabonnement, og jeg åpner opp alt jeg skriver for deg.

Ha en god dag, så snakkes vi! Lykke til med å finne vekstaksjer!

Gratis e-bok: Hvordan tjene penger i kvalitetsselskaper

En innføring i hvordan du kan investere bedre på børsen som en kvalitetsinvestor, tenke mer som en langsiktig investor, og unngå spekulering.

De viktigste ideene jeg tok i bruk da jeg begynte å slå børsen i 2016.

Ja takk!

Affiliated links

Get paid for your knowledge online

Eivind recommends Kajabi for creating your own website, where you can write your blog, host a podcast, create communities, memberships and online courses ++. Use Eivind's link to get a 30 days free trial now!

Try Eivind's preferred stock market terminal 

TIKR's pro version gives you rich access to financial information of the stock market worldwide. 

In this terminal you can apply the same methods as Eivind is using in the blog articles and videos. Even for small markets like the Norwegian one!

Eivind can really recommend the pro version, because you get access to the same information as the pro investors get at a fraction of the price.

Try the TIKR terminal for free

More research from the blog

Porteføljen slik den er i dag - Strategi og filosofi for 2024

Jan 08, 2024

Polaris Media aksjeanalyse, fortsatt undervurdert?

Dec 15, 2023

Aksjeanalyse av Pareto Bank 2023 (kvantitativ)

Dec 03, 2023

Hvilket påslag tar dagligvarekjedene vs Costco?

Nov 09, 2023

Hva er den tryggeste og beste aksjen? Berkshire Hathaway.

Sep 25, 2023

Enkel aksjeanalyse av Costco

Sep 12, 2023

More articles on the blog page